חינוך חברתי-ערכי

מעורבות חברתית – רכזת אתי שער

 

תפקיד המעורבות החברתית  לאפשר לתלמידים לממש את ערך הנתינה והמעורבות החברתית בהתאם לתכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית, "לטפח מעורבות בחיי החברה הישראלית, נכונות לקבל תפקידים ולמלאם מתוך מסירות ואחריות, רצון לעזרה הדדית, תרומה לקהילה, התנדבות וחתירה לצדק חברתי במדינת ישראל" (חוק החינוך הממלכתי התשס"ד).
התכנית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית בחטיבה העליונה (כיתות י'-י"ב), שפועלת במערכת החינוך במדינת ישראל החל משנת הלימודים תשע"ה, היא תנאי סף לקבלת תעודת בגרות.
לאפשר לתלמידים להכיר ביכולתם לשנות את חייהם ואת חייהם של אחרים, ולראות בתהליך חוויה משמעותית ומהנה עבורם.
לאפשר לתלמידים לאתר את הדברים החשובים להם באמת ולהזדהות עימם, צוות בית הספר בראשות רכז המעורבות החברתית לסלול את דרכם לחולל שינוי.
תפקידנו לעודד את התלמידים להכיר ביכולתם לשנות את חייהם ואת חייהם של אחרים, ולראות בתהליך חוויה משמעותית ומהנה עבורם.

בבית ספרנו אנו פועלים במספר מישורים לשם תרומה לקהילה:

תוכנית אחרי – עם המדריך ברק שמביא נושאים אקטואלים על המדינה ודן בהם במסגרת החינוך הערכי חברתי
 
קורס עזרה ראשונה ואיחוד הצלה- תלמידי כיתה י' קיבלו 40 שעות עזרה ראשונה למען הקהילה ומתנדבים באיחוד הצלה, בתום ההכשרה הם יגיעו לביתם של קשישים ויבדקו להם מדדים באמצעות טכנולוגיה חדשנית, וישדרו את התוצאות למרכז "איחוד והצלה" וכך בעצם יתרמו לקשרי קהילה ובריאות.
 
הקשר הבן דורי- תלמידי כיתות י' עוברים סדנאות בנושא הגיל השלישי, הם לומדים להכיר את צרכי הגיל, השינוי בחל בגיל זה. 
וביום השיא שהיה ביום המעשים הטובים: הוזמנו קבוצת נשות "בני ברית" לשיעור בישול" במגמת המלונאות עם תלמידי בית הספר ואף סעדו יחד ממטעמי התוצרים.

בית יד לבנים חיפה- התלמידים למדו להכיר את הבית ואת פועלו, הם נחשפו לראשונה לנכי צה"ל לצרכים שלהם.
 
שיתוף פעולה עם משטרת ישראל מחוז חיפה- תכנית אימונים לריצה – תלמידי בית הספר בשיתוף מורי הספורט של בית הספר מתאמנים אחת לשבוע לקראת מרתון משותף. במסגרת זו נפתחה קבוצת מתנדבים במשמר האזרחי.
 
להקת גוונים – בית הספר מאפשר לתלמידיו מידי שבוע להתאמן בשירה, תיפוף ותאטרון. להקת גוונים המורכבת מתלמידי בית הספר מייצגת את בית הספר באירועים מיוחדים בתוך ומחוץ לבית הספר.

 

האני מאמין שלי כרכזת:
מדינת ישראל ככלל ומשרד החינוך כפרט באמצעות מוריו ותלמידיו שם לו למטרה לאפשר לביתי הספר לצאת ממסגרת "הריצה אחרי ציונים והשגים" ולשים כערך עליון את התרומה לחברה.
עם  כניסתי לתפקיד למדתי להכיר שרוב התלמידים כבר עוסקים בתרומה לקהילה כדרך חיים, אך לא ידעו שהם חלק מתכנית גדולה של מעורבות חברתית שנבנתה במתנס"ים ובתנועות הנוער.
הגופים הממשלתיים כמו: משטרת ישראל, מכבי אש, איחוד הצלה ומגן דוד, פתחו שעריהם לנוער שמתעניין בעשייה וחיפש מקורות תעסוקה וולונטריות (התנדבותיות) בכדי להכיר להם את הצדדים היפים של המוסדות שלכאורה נראים לתלמידים מנוכרים ולא ידידותיים.
בעצם החיבור וההתנדבות במקומות אלו נחשפים התלמידים לציבור בחברה שהם אינם מכירים כמו:
קשישים, ניצולי שואה, נכים ונכי צה"ל, אנשים עם צרכים מיוחדים ועוד.
בית ספרנו, מאפשר לתלמידים קשת רחבה של התנדבות והשתתפות בפעילויות לאחר שעות בית הספר, ומאפשר לו להיות חלק ממעגל חברתי רחב , שמחבר אותו לעיר חיפה, לארץ ולסביבה.

 

בשביל מה צריך את זה?
* מחויבות – חזון יוצר חיבור ערכי אל מטרות הארגון,  ולכן מחויבות ארוכת טווח ויציבה.
* משמעות – אנשים הפועלים מתוך תחושת משמעות  עושים זאת ביתר התלהבות והשקעה. תחושת משמעות מושגת על ידי חיבור למטרה גבוהה יותר.
* מנהיגות – החזון משמש ככלי מנהיגותי בידי התלמיד, מאפשר לו לקבל כלים למנהיגות בחברה כדוגמה להיותו מבוגר אחראי.